شما اینجا هستید

    ورزش » ویتامین‌های لازم برای ورزشکاران

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی سالم که شامل خواب کافی باشد، لازمه زندگی ورزشکاران است. از نظر پزشکان افرادی‌که علیرغم ورزش منظم احساس می‌کنند انرژی کمی دارند، ورزشکارانی‌‌که از رژیم‌های گیاهخواری و وگان پیروی می‌کنند و ورزشکارانی‌که به‌دلیل کاهش وزن، آلرژی غذایی یا اختلالات گوارشی الگوهای غذایی محدودی دارند، باید طبق برنامه […]

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی سالم که شامل خواب کافی باشد، لازمه زندگی ورزشکاران است. از نظر پزشکان افرادی‌که علیرغم ورزش منظم احساس می‌کنند انرژی کمی دارند، ورزشکارانی‌‌که از رژیم‌های گیاهخواری و وگان پیروی می‌کنند و ورزشکارانی‌که به‌دلیل کاهش وزن، آلرژی غذایی یا اختلالات گوارشی الگوهای غذایی محدودی دارند، باید طبق برنامه مشخصی مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی (به‌خصوص آهن، کلسیم و ویتامین D) را آغاز کنند. در ادامه به جزئیات بیشتری از ویتامین‌های لازم برای ورزشکاران اشاره خواهیم کرد.

توصیه می‌کنیم قبل از شروع مصرف هرگونه ویتامین جدید یا مکمل‌های دیگر با پزشک صحبت کنید. چراکه این مواد می‌توانند با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند. از طرفی مصرف بیش‌ازحد برخی از مکمل‌ها مانند آهن، می‌تواند عوارض جانبی نامطلوبی ایجاد کند. پزشک می‌تواند احتمال کمبود ویتامین را با آزمایش بررسی و در صورت لزوم نحوه اصلاح آن را راهنمایی کند.

لیستی از مواد معدنی و ویتامین‌های لازم برای ورزشکاران

در این بخش قصد داریم تا شما را با مواد مغذی ضروری برای ورزشکاران آشنا کنیم تا از این به بعد با دقت نظر بیشتری برای خرید مکمل یا تعیین برنامه غذایی اقدام کنید. از نظر پزشکان، ورزشکاران باید روی تامین کافی کلسیم، آهن، روی، منیزیم، ویتامین‌های B و ویتامین D و هم‌چنین برخی آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C و E، بتاکاروتن و سلنیوم تمرکز کنند. با مطالعه این بخش متوجه دلایل این مساله خواهید شد.

۱- ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B برای آزادسازی انرژی در بدن حیاتی هستند زیرا به متابولیسم کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها کمک می‌کنند. اصولا کمبود ویتامین‌های B12، B6 و B9 ممکن است منجر به کم‌خونی و کاهش قدرت فیزیکی بدن شود. زیرا فولات (B9) و B12 برای تولید گلبول‌های قرمز خون، سنتز پروتئین و ترمیم و نگهداری بافت‌های عضلانی مورد نیاز هستند.

داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهند ورزش ممکن است نیاز بدن به ویتامین‌های B را دو برابر کند. اگرچه ویتامین‌های گروه B محلول در آب هستند و مانند ویتامین‌های محلول در چربی در بدن ذخیره نمی‌شوند، اما مصرف بیش‌ازحد آن‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی شود.

۲- ویتامین D

وجود این ویتامین برای جذب کلسیم و حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری است. همچنین نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب دارد. در سال‌های اخیر تحقیقات بیشتری در مورد عواقب کمبود ویتامین D در ورزشکاران انجام شده است. نشان داده شده است که سطوح پایین آن می‌تواند عملکرد فیزیکی را کاهش داده و بروز شکستگی‌های استرسی را افزایش دهد. ورزشکاران باید روزانه به میزان ۶۰۰ IU از این ویتامین را از طریق مکمل و مواد غذایی دریافت کنند.

۳- ویتامین‌های C و E

این ویتامین‌ها به‌عنوان آنتی‌اکسیدان نقش مهمی در محافظت از غشای سلولی در برابر آسیب اکسیداتیو دارند. فرضیه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش مکرر باعث ایجاد استرس اکسیداتیو مزمن بر روی عضلات می‌شود، زیرا مصرف اکسیژن را افزایش می‌دهد.

از طرفی، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند ترکیبی از آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است در کاهش التهاب و درد عضلانی مفید باشند. اخیرا مشخص شده است که ورزش شدید و طولانی‌مدت نیاز بدن به ویتامین C را از ۱۰۰ به ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز افزایش می‌دهد.

۴- کلسیم

اکثر ورزشکاران می‌دانند که تامین کلسیم کافی برای رشد، حفاظت و ترمیم استخوان‌ها، تنظیم انقباض عضلات و بهبود سیستم عصبی مهم است. در حال حاضر دو نوع مکمل کلسیم به شکل کربنات و سیترات در بازار موجود است.

هر دو شکل به‌خوبی جذب می‌شوند، اما افرادی‌که سطح اسید معده آن‌ها کاهش یافته است می‌توانند فرم سیترات را راحت‌تر جذب کنند. مصرف بیش از ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز توصیه نمی‌شود.

۵- آهن

طبق برخی تحقیقات، کمبود آهن در ورزشکاران رایج است و می‌تواند بر عملکرد آن‌ها تأثیر منفی بگذارد. سطوح پایین آهن می‌تواند باعث ایجاد علائم نامطلوب مانند کاهش استقامت، سرگیجه، سردرد و خستگی مزمن در اثر کم‌خونی شود. با توجه به اینکه ورزشکاران استقامتی تقریبا ۷۰ درصد بیشتر از جمعیت عادی به آهن نیاز دارند، توصیه می‌کنیم مصرف مکمل‌های حاوی آهن را آغاز کنید.

۶- روی

این ماده معدنی به رشد و ترمیم بافت عضلانی، بهبود تولید انرژی و سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. نشان داده شده است که میزان متابولیسم پایه و سطح هورمون تیروئید به طور مستقیم تحت تأثیر میزان این ماده معدنی در بدن است.

۷- منیزیم

منیزیم نقش‌های مختلفی در متابولیسم کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها ایفا می‌کند. منیزیم همچنین عملکرد سیستم‌های عصبی عضلانی، قلبی عروقی، ایمنی و هورمونی را تنظیم می‌کند. دریافت ناکافی آن به طور معمول با کمبود انرژی و تعادل ناکافی گروه‌های غذایی مرتبط است.

معرفی بهترین و ایمن‌ترین مکمل‌های ورزشی موجود در بازار

پیش از خرید مکملهای حاوی ویتامین‌های لازم برای ورزشکاران، توصیه می‌کنیم که به نکات زیر توجه کنید:

  • از انجام آزمایشات لازم برای تایید ایمنی محصول اطمینان حاصل کنید.
  • از خرید مکمل‌هایی که روی سوزاندن چربی یا افزایش بیش‌ازحد انرژی بدن تاکید دارند اجتناب کنید.
  • از مصرف مکمل‌هایی که دارای مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی هستند خودداری کنید.

در حال حاضر محصولات او پی دی فارما و محصولات هلث اید نشان داده‌اند که از کیفیت و اثرگذاری عالی برخوردار هستند. در ادامه به ویژگی‌های هرکدام اشاره خواهیم کرد.

محصولات او پی دی فارما

او پی دی فارما اگرچه یک برند ایرانی است اما با سابقه طولانی و محصولات باکیفیت خود نشان داده است که یکی از بهترین‌هاست. از مکمل‌های ورزشی آن می‌توان به دفن ویت رویال ژلی ۱۰۰۰ میلی‌گرمی اشاره کرد که حاوی ژل رویال است و می‌تواند به افزایش قدرت عضلات و حفظ سلامت عمومی بدن کمک کند.

محصولات هلث اید

مکمل‌های انگلیسی هلث اید مدت طولانی است که در ایران تولید می‌شوند و از کیفیت بالایی برخوردار هستند. از انواع محصولات ورزشی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرص دی ویت اکتیو هلث اید. این مولتی‌ویتامین با قابلیت تامین ۱۰۰% از نیاز روزانه بدن به کلیه ویتامین‌ها و مواد معدنی تاثیر زیادی در تامین انرژی مضاعف ورزشکاران دارد. با توجه یه اینکه حاوی کوآنزیم کیوتن و عصاره گیاه جنسیگ نیز است.
  • قرص تین ویتال هلث اید. این مکمل به‌دلیل برخورداری از همه مواد معدنی و ویتامین‌های لازم برای ورزشکاران، در ساخت عضلات و رگ‌های خونی، افزایش انرژی بدن، تشکیل استخوان و غیره بسیار موثر است.
  • کپسول سیبرجین هلث اید. حاوی عصاره جینسنگ است و به افزایش سلامت کلی بدن مردان و زنان کمک می‌کند.
  • قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ میلی‌گرمی هلث اید. ال آرژنین نوعی اسیدآمینه است که تامین کافی آن در افزایش بازده در تمرینات سخت بدنسازی، افزایش خون‌رسانی به عضلات و کمک به عضله‌سازی موثر است.

انواع مکمل‌ها و ویتامین‌های مخصوص ورزشکاران را از کجا بخریم؟

مطمانا تهیه مکمل‌های تقلبی باعث بروز عوارض شدیدی مانند نارسایی کلیوی و کبدی می‌شود. پیشنهاد ما به شما مراجعه به داروخانه آنلاین دارونت است. چراکه همه محصولات آن تایید‌شده و دارای مجوز از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هستند. علاوه بر این، امکان ارسال آن‌ها به سراسر کشور در کوتاه‌ترین زمان وجود دارد. بدین‌شکل از ترافیک خیابان‌ها و شلوغی داروخانه‌ها خلاص می‌شوید. در صورت بروز هر مشکلی از تیم پشتیبانی آنلاین دارونت کمک بگیرید!

دسته بندی: ورزش برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد