شما اینجا هستید

فیزیوتراپی دردهای زانو می‌تواند به بهبود و درمان زانو درد کمک کند. زانو درد یکی از دردهای شایعی است که ممکن است به دلایل مختلف از جمله افزایش سن، فعالیت فیزیکی، آسیب دیدگی، آرتروز، روماتیسم مفصلی و غیره بروز کند. متخصص فیزیوتراپی دردهای زانو با  استفاده از تجهیزات و روش‌های مختلف به کاهش التهاب و […]

فیزیوتراپی دردهای زانو می‌تواند به بهبود و درمان زانو درد کمک کند. زانو درد یکی از دردهای شایعی است که ممکن است به دلایل مختلف از جمله افزایش سن، فعالیت فیزیکی، آسیب دیدگی، آرتروز، روماتیسم مفصلی و غیره بروز کند. متخصص فیزیوتراپی دردهای زانو با  استفاده از تجهیزات و روش‌های مختلف به کاهش التهاب و درد زانو کمک می‌کنند. با ما همراه باشید تا شما را با درمانهای فیزیوتراپی زانو درد آشنا کنیم.

روش های درمانی فیزیوتراپی دردهای زانو

فیزیوتراپی دردهای زانو شامل روش‌های مختلفی است که فیزیوتراپ با توجه به نوع آسیب دیدگی بیمار، بهترین روش درمانی را انتخاب می‌کند. در این بخش می‌خواهیم به پرکاربردترین روش‌ها جهت درمان دردهای زانو بپردازیم.

کاهش درد زانو با  درمان دستی

درمان دستی یکی از روش‌های فیزیوتراپی دردهای زانو است که توسط متخصص فیزیوتراپی انجام می‌شود. در این روش درمانی، فیزیوتراپیست با استفاده از تکنیک‌های مختلف از جمله ماساژ، کشش، انجام حرکات اصلاحی، ابزار گرایستون، حرکت دادن مفصل و بافت نرم، متحرک‌سازی و غیره به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند.

بهبود دردهای زانو با TENS

TENS  یا همان تحریک الکتریکی عصب از روی پوست، یکی دیگر از روش‌های فیزیوتراپی دردهای زانو است. در این روش  فیزیوتراپیست الکترودها را در نزدیکی منطقه درد قرار داده و با عبور جریان برق به کاهش درد کمک می‌کند. در واقع جریان برق موجب تحریک عصب‌های منطقه درد شده و با ارسال پیام به مغز باعث مختل شدن سیگنال‌های درد می‌شود.

اولتراسوند، روشی موثر برای کاهش درد زانو

اولتراسوند یکی دیگر از درمان‌های فیزیوتراپی دردهای زانو به شمار می‌رود. در این روش فیزیوتراپیست از اپلیکاتور دستی برای انتقال امواج التراسوند با فرکانس بین ۰٫۸ تا ۳٫۰ مگاهرتز در منبع درد استفاده می‌کند. به دلیل گرما تولید شده توسط این امواج، متخصص دائماً باید اپلیکاتور را روی پوست به صورت چرخشی حرکت دهد تا از سوختگی جلوگیری شود. مزایای استفاده از التراسوند شامل موارد زیر است:

  • تسریع فرآیند بهبود
  • افزایش گردش جریان خون
  • کاهش التهاب و تورم
  • افزایش گردش خون و متابولیسم در بافت‌های آسیب دیده
  • کاهش تحریک‌پذیری عصب‌ها و کاهش گرفتگی عضلانی

بیشتر بخوانید: مقاله جامع علل و درمانهای درد زانو

 لیزر پرتوان، روشی ایمن برای دردهای زانو

یکی از موثرترین روش‌ها جهت درمان زانو درد، استفاده از لیزر پرتوان است. در این روش  انرژی زیادی به بافت‌های بدن نفوذ کرده که موجب افزایش متابولیسم سلولی شده و منجر به کاهش سریع درد و التهاب می‌گردد. هم‌چنین استفاده از لیزر پرتوان در کنار سایر روش‌های درمانی تاثیر مطلوب‌تری خواهد داشت. استفاده لیزر پرتوان برای درد زانو مزایای زیادی دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش سریع درد و التهاب
  • کوتاه شدن دوره درمان
  • جلوگیری از انجام جراحی های غیرضروری و مصرف داروهای شیمیایی
  • جلوگیری از خشکی و سفتی مفصل زانو و افزایش انعطاف پذیری آن
  • کنترل درد بعد از عمل

مگنت درمانی برای دردهای زانو

مگنت درمانی برای زانو درد یکی از روش‌های فیزیوتراپی دردهای زانو به شمار می‌رود. زانو یکی از مفصل‌های بزرگ بدن است که عمق زیادی دارد. با توجه به اینکه بسیاری از دستگاه‌ها نفوذ کمی دارند؛ استفاده از مگنت تراپی می‌تواند بسیار موثر باشد. معمولا از مگنت درمانی برای مواردی همچون التهاب زانو، آسیب رباط صلیبی، آسیب انواع رباط زانو، شکستگی‌های زانو، کپسول مفصلی، بعد از جراحی‌های زانو و آسیب مینیسک استفاده می‌شود.

فواید مگنت درمانی برای دردهای زانو

  • بهبود درد و کاهش التهاب
  • افزایش گردش خون
  • بهبود دردهای مفصلی و عضلانی
  • ترمیم بافت‌های آسیب دیده
  • تسریع بازسازی بافت‌ها
  • کاهش روند بهبودی
  • تقویت استخوان‌های ضعیف شده
  • پیشگیری از انجام جراحی‌های غیر ضروری
  • ترشح هورمون های ضد درد در بدن
  • بهبود گرفتگی عضلات
  • تسریع جوش خوردن استخوان‌ها

ورزش درمانی

در فیزیوتراپی دردهای زانو از حرکات اصلاحی و‌ کششی جهت کاهش درد و تقویت عضلات استفاده می‌شود. فیزیوتراپ با توجه به شرایط بیمار، ورزش‌های درمانی را تجویز می‌کند که موثرترین ورزش‌ها جهت کاهش درد زانو شامل موارد زیر است.

کشش عضله چهارسر

  • برای انجام این حرکت ابتدا صاف بایستید و مچ پای راست خود را با دست راست بگیرید.
  • سپس مچ پا را به آرامی به سمت باسن بالا بکشید. در این حالت باید کششی را در جلوی پا احساس کنید.
  • به مدت  ۳۰ ثانیه در همین حالت بمانید.
  • این حرکت را سه مرتبه  تکرار کنید.
  • همین حرکت را برای پای چپ نیز انجام بدهید.

کشش عضله همسترینگ

  •  ابتدا بایستید و در حالتی که کمرتان کاملا صاف است، پای آسیب دیده را روی پله قرار دهید.
  •  در همین حالت از مفصل ران کمی به سمت جلو خم شوید تا کششی را در پشت ران احساس کنید.
  • به مدت ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید.
  • این حرکت را سه مرتبه  تکرار کنید.
  • سپس همین حرکت را برای پای دیگر انجام دهید.

حرکت کیک بک پا

  • ابتدا صاف بایستید و قسمت پشتی صندلی را بگیرید. زانوی راست خود را خم کرده و تا جاییکه می‌توانید پای راست را بالا ببرید.
  •  سپس به مدت سه الی پنج ثانیه در این حالت بمانید.
  • این حرکت را برای پای دیگر تکرار کنید.
  • این حرکت را دو بار در روز، هر بار ۱۰ ـ ۱۵ مرتبه انجام دهید.

نکته: برای انجام این حرکت حتما بالا تنه خود را صاف نگه دارید. همچنین برای اینکه این حرکت برایتان چالش برانگیزتر شود، می‌توانید به مچ پای خود وزنه ببندید.

حرکت پل

  • ابتدا روی زمین دراز بکشید و هر دو زانو را با زاویه ۹۰ درجه خم کنید.
  • حتما  کف پاها روی زمین قرار بگیرند.
  • سپس عضلات شکم و باسن را منقبض کنید.
  •  بدون اینکه به کمرتان قوس بدهید، باسن خود را تا جایی که می‌توانید بالا ببرید.
  • سه الی پنج ثانیه در همین حالت بمانید.
  • سپس به آرامی به حالت اولیه برگردید.
  •  برای اینکه این حرکت برایتان چالش برانگیزتر شود، می‌توانید هر بار یک پا را بالا ببرید.

کلینیک فیزیوتراپی دایان

اگر به دنبال بهترین خدمات فیزیوتراپی دردهای زانو در تهران هستید؛ کلینیک فیزیوتراپی دایان در محدوده پاسداران با داشتن کادری مجرب و تجهیزات پیشرفته آماده خدمت رسانی به هموطنان گرامی است. از جمله خدمات این کلینیک می‌توان به  الکتروتراپی، مگنت درمانی، درمان دستی، لیزر درمانی و سایر روش‌های درمانی اشاره کرد. جهت دریافت نوبت و مشاوره می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت www.dayanphysiotherapy.com تماس حاصل فرمایید. در این مقاله شما را با روش‌های فیزیوتراپی دردهای زانو آشنا کردیم. متخصص فیزیوتراپ در کلینیک دایان با توجه به شرایط بیمار، بهترین روش را جهت بهبود زانو درد تجویز می‌کند. حتما قبل از انجام هر گونه ورزش‌های درمانی با فیزیوتراپ خود مشورت کنید.

دسته بندی: تناسب اندام, سلامت, پزشکی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد