شما اینجا هستید

    روانشناسی » بر اساس مشاوره ازدواج نحوه برخورد با پارتنر منفی گرا و بدبین چیست؟

کنار آمدن با یک همسر منفی می تواند بسیار سخت باشد. منفی گرایی در ازدواج می تواند به صورت بدبینی، انتقاد، آه و ناله، حمله، نارضایتی، کمال گرایی و تحریک پذیری همراه باشد. مقابله با این رفتارها و نگرش ها طبیعتا یک چالش جدی است. دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است فردی در […]

کنار آمدن با یک همسر منفی می تواند بسیار سخت باشد. منفی گرایی در ازدواج می تواند به صورت بدبینی، انتقاد، آه و ناله، حمله، نارضایتی، کمال گرایی و تحریک پذیری همراه باشد. مقابله با این رفتارها و نگرش ها طبیعتا یک چالش جدی است. دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است فردی در یک رابطه منفی باشد و با کمک این آگاهی ها، خوشبختانه راه هایی برای کمک یا کنار آمدن با همسر منفی وجود دارد.

در برخی موارد، منفی گرایی می تواند یک رابطه را خراب کند؛ اما همیشه این اتفاق نمی افتد. با برخی ارتباطات صادقانه و تلاش واقعی و با کمک مشاوره ازدواج و حضور درمانگرانی حرفه ای، پویایی روابط می تواند از منفی به مثبت تغییر کند. به علت مهم بودن این موضوع، در این مقاله به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد و اطلاعات مهم و مفیدی را در اختیار شما عزیزان، قرار خواهیم داد.

بررسی نشانه های منفی

اگر پاسخ شما به اکثر سوالات زیر مثبت است، احتمالاً با منفی‌گرایی روبرو هستید که می‌تواند تأثیر منفی بر رابطه شما داشته باشد. اگر آماده هستید لطفا با دقت به سوالات زیر پاسخ دهید.

کمال گرا: آیا شما یک کمال گرا هستید یا شریک زندگی تان اینطور هست؟

انتقادی: آیا یکی از شما مدام در حال انتقاد کردن است؟ آیا از بعد منفی به حوادث و رویدادها نگاه می کنید؟

نادیده گرفتن: آیا شما یا شریک زندگیتان سریع “نه” می گویید؟ آیا به ندرت به درخواست های همسر یا فرزندان خود “بله” می گویید؟

مودی: آیا به طور منظم بد خلق هستید؟ آیا به نظر می رسد که شریک زندگی شما مرتباً حالش خوب نیست؟ آیا هر کدام از شما روی چیزهای بد یا خاطرات دردناک تمرکز می کنید؟

جدا از موارد بالا که می توانند اطلاعات بسیار خوبی در مورد منفی گرایی به شما بدهند؛ از دیگر ویژگی‌های افراد منفی می‌توان به بدبین بودن مداوم، نگرانی در مورد چیزهایی که اکثر مردم نسبت به آنها بی‌اهمیت هستند و همیشه شاکی بودن اشاره کرد. به صورت خلاصه می توان گفت که یک همسر منفی گرا ممکن است بدخلق، انتقادی و طردکننده باشد یا آنها همچنین ممکن است کمال گرا باشند که وقتی دیگران انتظارات بالای آنها را برآورده نمی کنند، عصبانیت یا ناامیدی خود را ابراز می کنند.

عواملی که موجب منفی گرایی می شوند:

*سوگیری منفی

مغز انسان تمایل طبیعی به اطلاعات منفی دارد. رویدادهای منفی نسبت به رویدادهای مثبت توجه بیشتری را به خود جلب می کنند و در روابط تأثیر بیشتری بر مغز دارند ، این سوگیری منفی اغلب باعث می شود افراد همیشه انتظار بدترین ها را داشته باشند یا همیشه در حالت تدافعی باشند. این نوع تفکر می تواند به درگیری و رنجش کمک کند.

*مسائل ارتباطی

ارتباط برای روابط سالم مهم است و براساس نظر آقای دکتر محمدرضا تابع جماعت و مشاوره خانواده مشکل در این زمینه می تواند منجر به احساسات منفی شود. مشکلاتی مانند اینکه مدام فکر می کنید که طرف مقابل به چه چیزی فکر میکند؟، از یکدیگر انتقاد می‌کنید و یا اینکه با هم صحبت نمی کنید که تک تک این رفتارها می‌تواند منجر به منفی‌گرایی و عصبانیت شود.

*فشار

استرس بیش از حد می تواند مثبت ماندن را برای افراد دشوار کند. فشار و استرس می تواند شما یا شریک زندگی تان را در حالت اضطراب دائمی قرار دهد و به طور جدی بر توانایی احساس خوش بینی تأثیر بگذارد. اگر پارتنر شما یا خودتان بیش از حد تحت فشار استرس هستید، حتما به درمانگر مراجعه کنید چرا که استرس به تنهایی می تواند منجر به خیلی از اختلالات دیگر شود که بسیار آسیب زننده هستند.

*شخصیت

برخی افراد به طور طبیعی تمایل به منفی گرایی دارند. این ممکن است به سادگی بخشی از خلق و خو یا شخصیت ذاتی آنها باشد. البته این موضوع، به این معنا نیست که بپذیریم و بگوییم که ذات این فرد، اینگونه است و باید با آن بسازیم. ما انسان هستیم و توانایی تغییر داریم و می توانیم فکر کنیم و جهت بهبود اوضاع قدم برداریم.

*شرایط سلامت روان

در برخی موارد شرایطی می تواند باعث ایجاد تفکر منفی مداوم شود. اختلالات مرتبط با تفکر منفی شامل افسردگی، اضطراب و اختلال وسواس فکری-اجباری است. اگر تفکر منفی شریک زندگی شما زندگی روزمره او و شما را کامل مختل کرده است؛ حتما از یک درمانگر کمک بگیرید و تراپی را آغاز کنید.

نحوه برخورد برای برخورد با یک همسر منفی، می توانید:

*همدلی را تمرین کنید

*بخشنده باشید

*مرزها را تعیین کنید

*از خودتان مراقبت کنید

*به دنبال حمایت اجتماعی باشید

همدلی و مهربانی را تمرین کنید:

همدلی به این معنا است که خود را جای طرف مقابل بگذاریم و ببینیم که دنیا و اتفاقات از نگاه آن فرد چگونه است؟ براساس نظر خانم دکتر نسرین باقری، مشاور روانشناس و مطالعات، با تمرکز بر نیروی مثبت بودن، برای پارتنر خود؛ همچون یک الگو باشید. همدلی و مهربانی را الگوبرداری کنید که امیدوارید آنها از آن الگوبرداری کنند. با گذشت زمان، ممکن است برای شریک زندگی شما سخت باشد که به مثبت بودن شما با نگرش منفی پاسخ دهد.

بخشنده باشید:

این آسان است که به خودتان اجازه دهید نسبت به نگرش بد پارتنرتان؛ تلخ و منفی باف شوید. به جای اینکه اجازه دهید خلق و خوی آنها بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد، روی بخشش اشتباهات آنها و ادامه دادن تمرکز کنید.

تعیین مرزها:

مرزها مشخص می کنند که در یک رابطه چه چیزی را تحمل می کنید و چه چیزی را تحمل نمی کنید. در حالی که شریک زندگی شما اجازه دارد احساسات خود را داشته باشد، شما نیز اجازه دارید محدودیت هایی را مشخص کنید که برای شما مهم هستند.

مراقب خودتان باشید:

اجازه ندهید منفی بافی شریک زندگی شما در سلامت و رفاه شما اختلال ایجاد کند. مطمئن شوید که با خودتان مهربانانانه رفتار می کنید.

روابط مثبت را پرورش دهید

این مهم است که به دنبال حمایت اجتماعی خارج از رابطه خود باشید. در حالی که شریک زندگی شما ممکن است منفی باشد، می توانید روابطی با افراد دیگر ایجاد کنید که می توانند به ایجاد مثبت و خوش بینی در زندگی شما کمک کنند.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مرکز مشاوره است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. اگر تا به حال برای حل کردن موضوعات، به درمانگر مراجعه نکرده اید و تصور می کنید که آن کسی که می تواند به شما کمک کند، تنها “خودتان” هستید بدانید که در مسیر اشتباهی قرار دارید. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما را هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، به خود فرصت بهبود دهید. این را بدانید که همه احساسات مهم هستند و باید به آنها توجه کرد. تراپی را جدی بگیرید و اگر رابطه تان را دوست دارید برای آن بجنگید و اجازه دهید که این اتفاق به جای اینکه شما از هم دور کند، نزدیک تر کند.

دسته بندی: روانشناسی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد